W miarę jak rośnie sprzedaż pojazdów elektrycznych spada zapotrzebowanie na ropę. W 2025 r. sektor motoryzacyjny „zaoszczędzi” niemal 2,5 mln baryłek ropy dziennie – szacuje agencja Bloomberga. Mimo spadku popytu jej ceny nadal jednak mogą się utrzymywać na wysokim poziomie.
Standardowy pojazd osobowy z silnikiem spalinowym w USA wykorzystuje około 10 baryłek (1BOE = 159 litrów) ropy rocznie. Motocykl zużywa 1, ciężarówka klasy 8 około 244, a autobus zużywa ich ponad 276 boe.
W marę zastępowania pojazdów spalinowych elektrycznymi będzie malał popyt na ropę a będzie rosnąć na energią elektryczną.
Co ciekawe, od 2015 r. pojazdy dwu i trzykołowe, takie jak motorowery, skutery i motocykle, decydują o w największym stopniu o zaoszczędzonej ropie na świecie. To głównie zasługa rynku azjatyckiego. Pojazdy te ograniczyły popyt o prawie 675 000 baryłek ropy dziennie już w 2015 roku. Do 2025 roku liczba ta wzrośnie do 1 miliona baryłek dziennie.
Pojazdy | Liczba zaoszczędzonych baryłek dziennie, 2015 | Liczba zaoszczędzonych baryłek dziennie, 2025P |
Elektryczne pojazdy pasażerskie | 8,600 | 886,700 |
Elektryczne pojazdy użytkowe | 0 | 145,000 |
Autobusy elektryczne | 43,100 | 333,800 |
Elektryczne pojazdy dwu- i trójkołowe | 674,300 | 1,100,000 |
Całkowita liczba baryłek ropy dziennie | 726,000 | 2,465,500 |
Obecnie, nadal niewiele po drogach jezdzi dużych ciężarówek elektrycznych – Oczekuje się, że to się zmieni się od 2025 r. Dynamiczne natomiast przyrasta na drogach elektrycznych samochodów osobowych a ich sprzedaż przekroczyła w 2022 r. 10 mln sztuk. Oczekuje się, że ten segment będzie kontynuował silny wzrost w 2023 r. i w kolejnych latach, ostatecznie oszczędzając 886 700 baryłek ropy dziennie w 2025 r.
Kluczem czysta energia
Zdaniem Bloomberga spadek popytu na ropę niekoniecznie będzie oznaczał spadek cen ropy. Mogą one nadal pozostać niestabilne i wysokie. Z pewnością będzie rósł popy na energię elektryczną a ta z kolei przy odejściu od paliw kopalnych będzie musiała pochodzić z takich źródeł jak energia wiatrowa, słoneczna i jądrowa. Konieczna będzie również dalsza rozbudowa infrastruktury. Stacje ładowania, zwiększona zdolność przesyłowa i magazynowanie baterii będą prawdopodobnie kluczowe dla wsparcia przejścia z gazu na energię elektryczną na szeroką skalę.
Oprac. D.J.