Prąd będzie wypierał ropę w motoryzacji

W miarę jak rośnie sprzedaż pojazdów elektrycznych spada zapotrzebowanie na ropę. W 2025 r. sektor motoryzacyjny „zaoszczędzi” niemal 2,5 mln baryłek ropy dziennie – szacuje agencja Bloomberga. Mimo spadku popytu jej ceny nadal jednak mogą się utrzymywać na wysokim poziomie.

Standardowy pojazd osobowy z silnikiem spalinowym w USA wykorzystuje około 10 baryłek (1BOE = 159 litrów) ropy rocznie. Motocykl zużywa 1, ciężarówka klasy 8 około 244, a autobus zużywa ich ponad 276 boe.

W marę zastępowania pojazdów spalinowych elektrycznymi  będzie malał popyt na ropę a będzie rosnąć na energią elektryczną.

Co ciekawe, od 2015 r. pojazdy dwu i trzykołowe, takie jak motorowery, skutery i motocykle, decydują o w największym stopniu o zaoszczędzonej ropie na świecie. To głównie zasługa rynku azjatyckiego. Pojazdy te ograniczyły popyt o prawie 675 000 baryłek ropy dziennie już w 2015 roku. Do 2025 roku liczba ta wzrośnie do 1 miliona baryłek dziennie.

PojazdyLiczba  zaoszczędzonych baryłek dziennie, 2015Liczba zaoszczędzonych baryłek dziennie, 2025P
Elektryczne pojazdy pasażerskie8,600886,700
Elektryczne pojazdy użytkowe0145,000
Autobusy elektryczne43,100333,800
Elektryczne pojazdy dwu- i trójkołowe674,3001,100,000
Całkowita liczba baryłek ropy dziennie726,0002,465,500
Dzienne ograniczenie popytu na ropę zastępowanego przez pojazdy elektryczne EV. (zestawienie visualcapitalist.com)

Obecnie, nadal niewiele po drogach jezdzi dużych ciężarówek elektrycznych – Oczekuje się, że to się zmieni się od 2025 r. Dynamiczne natomiast przyrasta na drogach elektrycznych samochodów osobowych a ich sprzedaż przekroczyła w 2022 r. 10 mln sztuk. Oczekuje się, że ten segment  będzie kontynuował silny wzrost w 2023 r. i w kolejnych latach, ostatecznie oszczędzając  886 700 baryłek ropy dziennie w 2025 r.

Kluczem czysta energia

Zdaniem Bloomberga spadek popytu na ropę niekoniecznie będzie oznaczał spadek cen ropy. Mogą one nadal pozostać niestabilne i wysokie. Z pewnością będzie rósł popy na energię elektryczną a ta z kolei przy odejściu od paliw kopalnych będzie musiała pochodzić z takich źródeł jak energia wiatrowa, słoneczna i jądrowa. Konieczna  będzie również dalsza rozbudowa infrastruktury.  Stacje ładowania, zwiększona zdolność przesyłowa i magazynowanie baterii będą prawdopodobnie kluczowe dla wsparcia przejścia z gazu na energię elektryczną na szeroką skalę.

Oprac. D.J.

O autorze:

Redaktor naczelny ESG.pl

Udostępnij:

Najnowsze

...

Login

Welcome to Typer

Brief and amiable onboarding is the first thing a new user sees in the theme.
Join Typer
Registration is closed.