Międzynarodowe jury prestiżowego konkursu branży autobusowej przyznało tytuł „Bus of the Year 2025” modelowi Solaris Urbino 18 hydrogen. To już drugi tytuł dla pojazdu marki Solaris i pierwszy raz w historii organizowanego od 1989 roku konkursu, kiedy wygrał pojazd bezemisyjny napędzany wodorem.
Wręczenie statuetki dla producenta najlepszego autobusu 2025 roku nastąpiło podczas uroczystej gali zorganizowanej w ramach rozpoczynających się targów IAA Transportation w Hanowerze. Solaris Urbino 18 hydrogen rywalizował o tytuł najlepszego autobusu roku z czterema innymi zespołami w ramach Bus Euro Test. Jego tegoroczna edycja odbyła się w Czechach, gdzie w miejscowości Kladno w maju odbyły się kilkudniowe testy porównawcze pięciu pojazdów.
To ogromne wyróżnienie nie tylko dla naszego produktu, ale całej naszej strategii związanej z bezemisyjną mobilnością miejską. Jestem niezwykle dumny, że nasz autobus został w ocenie międzynarodowego jury uznany za najlepszy pojazd w swojej klasie w roku 2025. Tytuł ten to docenienie nie tylko naszego produktu, ale także naszej pozycji rynkowej w całej Europie. Mamy ogromny zaszczyt bycia liderem rozwiązań zeroemisyjnych, dostarczając do naszych klientów autobusy bateryjne i wodorowe. Korzystając z okazji, chciałbym serdecznie podziękować i pogratulować wszystkim naszym pracownikom, partnerom biznesowym i klientom. To nasz wspólny sukces! – powiedział Javier Iriarte, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach, będącej częścią Grupy CAF
Firma Solaris zdobyła prestiżowy tytuł Bus of the Year już po raz drugi. W roku 2017 otrzymał go model Solaris Urbino 12 electric – autobus bateryjny. Tym razem eksperci branży docenili zalety technologii wodorowej i nagrodzili przegubową wersję Solarisa Urbino 18 hydrogen, napędzanego energią elektryczną powstającą w wodorowym ogniwie paliwowym. Tym samym Solaris stał się pierwszą firmą w historii konkursu, która zdobyła tytuł zarówno dla autobusu bateryjnego jak i wodorowego.
Wodór to prawdopodobnie jedno z najbardziej zrównoważonych paliw, a jego wykorzystanie i udział w miksie energetycznym w nadchodzących latach najszybciej wzrośnie właśnie w transporcie publicznym. Fakt, że Solaris zdecydował się zainwestować tak intensywnie w tę technologię, zasługuje na wielki szacunek. Solarisowi udało się również skonstruować autobus, który spełnia przyszłe wymagania w zakresie komfortu pasażerów i pojemności, bezpieczeństwa kierowcy oraz stworzenia dobrego miejsca pracy, a także zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska napędu. Podsumowując, gdy Solaris zaprezentował w tym roku na Bus Euro Test przegubowy autobus z napędem wodorowym o długości 18 metrów, wzbudziło to ogromne emocje! – zauważył Tom Terjesen, przewodniczący jury Bus of the Year.
Bus Euro Test, który poprzedza przyznanie nagrody Bus of The Year, to branżowy konkurs, przeprowadzany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Konkurs organizowany jest co dwa lata i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji – tytuł „Bus of the Year 2025”. Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu. Znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.
Przegubowy autobus Solaris Urbino 18 hydrogen powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy napędzane wodorem. Dzięki zastosowanej technologii oraz zwiększonej liczbie nowych, lekkich zbiorników na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg, autobus doskonale radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania, wykorzystywanego np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii. Pojazd jest wyposażony w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską (do 140 osób), ułatwić serwisowanie pojazdu oraz zoptymalizować parametry jezdne autobusu.
Do tej pory firma Solaris dostarczyła do swoich klientów już ponad 260 autobusów wodorowych, a niemal 600 kolejnych znajduje się w portfolio zamówień firmy. Na koniec roku 2023 Solaris był europejskim liderem elektromobilności, dostarczając do swoich odbiorców, począwszy do 2012 roku, największą spośród wszystkich producentów liczbę pojazdów bateryjnych i wodorowych.