W tętniących życiem miastach infrastruktura parkingowa często pozostaje w cieniu naszej codzienności. Jednak pod jej wszechobecnością kryje się poważne wyzwanie dla środowiska. Powstające miejskie wyspy ciepła, zanieczyszczenie wód opadowych, hałas, utrata terenów zielonych – w miarę nasilania się zmian klimatycznych rozwiązanie tych problemów staje się kluczowe dla włodarzy i mieszkańców miast. Odporna infrastruktura parkingowa to nie tylko parkowanie. To ochrona środowiska i społeczności.
Tempo zachodzących zmian klimatycznych stale przyspiesza. Choć kwestie związane z ekologicznym i zrównoważonym rozwojem są obecne w dyskursie społecznym od dawna, ostatnie lata przyniosły wzmożone wysiłki w walce z globalnym ociepleniem i postępującą degradacją środowiska. Kładzie się nacisk nie tylko na codzienne działania indywidualnych osób, ale także na praktyki biznesowe inwestorów i korporacji. Zestawem środowiskowych, społecznych i zarządczych kryteriów ocenia się zachowania korporacyjne firm – ich wysiłki w tworzeniu społeczności opartych na równości i szacunku, a także w dążeniu do zmniejszenia negatywnego wpływu człowieka na środowisko.
Wśród takich firm istotne miejsce zajmują spółki tworzące infrastrukturę parkingów oraz ich zarządcy. Ich popularność stale wzrasta, a istnienie firm takich jak Naviparking nabiera szczególnego znaczenia w świetle adaptacji do zmian klimatycznych.
Firmy takie jak na Naviparking pokazują, że nie są już rozwiązaniem wyspowym, wdrażanym przez nielicznych ludzi z pasją i wizjonerów. Takich inicjatyw jest więcej. Naviparking jest jedną z firm dostrzegających możliwość oddziaływania na środowisko w wymiarze jednostkowym i współdziałających z organizacjami świadomymi problemów klimatycznych. Jestem przekonany, że historie ze świata nauki i rozwoju cywilizacji tworzą nie tylko epokowe dzieła i odkrywcy, ale również mniejsze, świadome podmioty poprzez mikroinicjatywy – mówi Piotr Welenc, ekspert ESG, współzałożyciel The Antifragility Institute, think tanku zrzeszającego profesjonalistów biznesowych i technologicznych z doświadczeniem w różnych dyscyplinach strategii i realizacji projektów opartych o nowoczesne technologie.
Przyjrzyjmy się, w jaki sposób nowoczesna infrastruktura parkingowa, mogąca przetrwać ekstremalne zjawiska pogodowe, przyczynia się do wysiłków w spowalnianiu zmian klimatycznych.
Wyzwania związane z tradycyjnymi parkingami w miastach
Obecność parkingów w miastach niesie za sobą szereg wyzwań dla środowiska naturalnego. Powierzchnie parkingów wypierają ekosystemy, zmniejszają bioróżnorodność i przyczyniają się do podwyższania temperatury w miastach, gdyż wykonane są głównie z nieprzepuszczalnych materiałów. A to tylko nieliczne z negatywnych aspektów istniejących terenów parkingowych.
- Zanikanie zieleni w miastach. Nieefektywne wykorzystywanie przestrzeni parkingowej
Pierwszym problematycznym skutkiem powstawania parkingów, który nasuwa się na myśl, gdy pochylamy się nad tematem ekologii, jest zanik zielonych przestrzeni. Rozbudowa parkingów często wkracza na tereny zielone, zmniejszając bioróżnorodność i ograniczając możliwości rozwoju roślinności miejskiej. Zredukowana zostaje przestrzeń dla drzew, a także ilość publicznych obszarów zielonych – parków, skwerów i zieleńców – które są konieczne dla utrzymania w dobrej kondycji zarówno ludzkiego zdrowia, jak i stanu środowiska.
Dzisiejsze zagrożenia klimatyczne to przede wszystkim mnogość parkingów, które, odpowiadając na potrzeby mieszkańców, powstają wszędzie tam, gdzie pojawia się na nie zapotrzebowanie. W wyniku tego najpierw obserwujemy parkowanie na trawnikach, a później – całkowitą eliminację terenów zielonych – zwraca uwagę Piotr Welenc. – Znamienne jest to, że nawet po trzykrotnym podniesieniu opłat za wjazd i parkowanie w samym centrum Londynu Brytyjczycy nie zniechęcili się i po prostu postanowili płacić więcej. Po podniesieniu cen liczba samochodów w centrum zmniejszyła się zaledwie o 4%. Świadczy to o tym, że nawet wprowadzanie drastycznych rozwiązań na tle finansowym w bogatych, dobrze prosperujących krajach nie sprawi, że ludzie zmienią swoje nawyki – wyjaśnia ekspert.
Obecnie parking staje się dobrem luksusowym, zwłaszcza wtedy gdy występuje on na terenach silnie zurbanizowanych lub uprzemysłowionych. A jak to bywa w przypadku każdego dobra luksusowego, jeżeli powierzchnie parkingowe się zmniejszają, zwiększają się potrzeby kierowców. Miejsce parkingowe staje się przedmiotem sporów, konfliktów, powodem wzrostu poziomu stresu i adrenaliny. Wszyscy zwracają uwagę na aspekt dostępności miejsca, a mało kto zwraca uwagę na optymalne zarządzanie parkingiem i problemy ochrony środowiska. Same rygory tutaj na niewiele się zdadzą. Problemem jest świadomość. Praktyki biznesowe czy ambicje rządów i samorządów będą zawsze schodzić na drugi plan przy codziennych nawykach i działaniach indywidualnych konsumentów – dodaje.
- Powstawanie miejskich wysp ciepła
Bezpośrednim efektem zastępowania terenów zielonych zabudowaniami jest powstawanie obszarów miejskiej wyspy ciepła (ang. Urban Heat Island – UHI). Parkingi, zwłaszcza te pokryte betonem, cegłą czy asfaltem, pochłaniają ciepło w ciągu dnia i oddają je do otoczenia. Przyczynia się to do wzrostu temperatury w pobliskich obszarach mieszkalnych, wpływając na zdrowie ludzi, a ponadto – na zużycie energii, o czym piszemy w dalszej części tekstu. UHI występuje, gdy naturalne powierzchnie są zastępowane infrastrukturą stworzoną przez człowieka, koncentrując ciepło na obszarach miejskich. W badaniach wykazano, że miejskie tereny zielone zmniejszają powierzchnię pochłaniającą ciepło, wspomagają ochronę przeciwsłoneczną, poprawiają chłodzenie poprzez zacienienie, filtrują zanieczyszczenia, maskują hałas i zwiększają naturalną retencję wody. Co więcej, parki, skwery, bulwary i zielone podwórka zmniejszają stres u osób odwiedzających, zwiększają wartość nieruchomości i czynią obszary miejskie bardziej atrakcyjnymi[1].
Z przeprowadzonych w 2022 roku badań nad zjawiskiem wysp ciepła w Lublinie wysnuto wniosek, że jednym z czynników odpowiadających za to, że w latach 1974-2020 w stolicy województwa lubelskiego odnotowano jedynie niewielki wzrost efektu UHI jest około 40-procentowy udział terenów zielonych w powierzchni miasta[2]. Za inny, równie istotny, powód niższego poziomu odczuwanej temperatury uważa się spadek populacji.
- Duże zużycie energii i wysokie koszty utrzymania tradycyjnych parkingów
Aspekt zużycia energii unaocznia, jak ściśle powiązane ze sobą są wszystkie niekorzystne skutki przestarzałego sposobu tworzenia przestrzeni parkingowych. Jak już wspomniano, wyspy ciepła podnoszą lokalne temperatury, zmniejszając komfort życia mieszkańców. Aby utrzymać w budynkach temperaturę zapewniającą dobre samopoczucie, konieczne jest włączenie klimatyzacji i ustawienie na termostacie temperatury niższej, niż potrzebne byłoby to w budynkach otoczonych roślinnością. Z kolei na im niższą temperaturę ustawione jest urządzenie, tym większe staje się zużycie energii. Ponadto, znacznej ilości energii i zasobów wymaga także tworzenie i utrzymywanie parkingów, również tych należących do hoteli, budynków biurowych, stadionów itp. Działanie automatów biletowych, pobór prądu przez stróżówki i często nieenergooszczędne oświetlenie parkingowe to co najmniej dwukrotnie wyższe koszty w porównaniu z tymi, jakie generują zmodernizowane, nowoczesne parkingi[3].
Infrastruktura parkingowa, która lekceważy zagadnienia klimatyczne, ma przeważnie charakter siermiężnego przedsiębiorstwa, niezwracającego uwagi na koszty emisji, zarabiającego na doraźnej potrzebie kierowców, często ze szkodą dla konsumenta końcowego. Kształtując ceny, robi to bez żadnego uzasadnienia faktycznego i ekonomicznego, działając wyłącznie dla własnego zysku. Nowoczesna infrastruktura parkingowa, wdrażana po analizie danych pochodzących z urządzeń tworzących internet rzeczy, powoduje, że adekwatne ceny usług, a także komfort i dostępność parkingu, są nie tylko gwarantowane przez całe zaplecze analityczne firmy, ale również opracowywane na podstawie rzeczywistych potrzeb klimatycznych lokalnych społeczności – te zaś występują różne w zależności od środowiska, np. w centrach miast czy peryferiach – tłumaczy Piotr Welenc.
- Emisja hałasu i zanieczyszczeń powietrza oraz zanieczyszczenie światłem
Infrastruktura parkingowa jest związana z ryzykiem zwiększonego natężenia hałasu i dodatkowych zanieczyszczeń powietrza. Nieodpowiednia (i często przestarzała) infrastruktura prowadzi do tego, że kierowcy krążą w poszukiwaniu wolnych miejsc parkingowych, zwiększając emisję spalin oraz poziom hałasu w obszarach miejskich. Większa ilość spalonego paliwa i stracony czas prowadzą do frustracji nie tylko u kierowców, ale także pieszych, u których mnogość aut może wywołać ogólną nerwowość i poczucie przytłoczenia.
Istotną wadą wielu rozwiązań parkingowych jest także produkowane przez nie zanieczyszczenie świetlne. Sztuczne światło emitowane przez oświetlenie parkingów zaburza nocne środowisko naturalne i prowadzi do rozregulowania cyklu dobowego flory i fauny. Oświetlając sąsiednie budynki, światło wpada do okien mieszkań, uniemożliwiając ich lokatorom skuteczny wypoczynek, ale też zwiększa jasność nocnego nieba, pogarszając widoczność obiektów astronomicznych. Zanieczyszczenie światłem to jeden z wielu negatywnych skutków postępu cywilizacyjnego, który zaburza rytm dobowy roślinności i wpływa na niższą jakość życia mieszkańców.
- Rosnący poziom zanieczyszczenia wód w okolicach przestarzałych parkingów
Poza zanieczyszczeniem powietrza nieunowocześnione parkingi mają również wpływ na rosnący poziom zanieczyszczania wody. Woda deszczowa spływa z nieprzepuszczalnych powierzchni, niosąc ze sobą takie substancje, jak oleje, smary i benzyna, które przedostają się do dróg wodnych, szkodząc lokalnym ekosystemom. Przykładowo, woda przepływająca przez asfaltowe parkingi zbiera po drodze osad, który może zmętnić wodę, co skutkuje zmniejszeniem penetracji światła i niszczeniem siedlisk wodnych[4].
Podsumowując, przestarzałe parkingi mają znaczący udział w degradacji środowiska, wpływają na zużycie energii, jakość wody i krajobraz miejski. Bezpośrednio oddziałują także na zdrowie i samopoczucie mieszkańców. Umiejętne przekształcanie tradycyjnych parkingów w parkingi cyfrowe jest działaniem wymierzonym w odwrócenie przedstawionego trendu, gdyż właściwie zaprojektowana infrastruktura parkingowa może stać się świetnym narzędziem do niwelowania negatywnego wpływu ludzkiej działalności na obszarach miast. Urbaniści stoją więc przed wyzwaniem pogodzenia potrzeb parkingowych ze względami środowiskowymi, a co za tym idzie – społecznymi.
Nowoczesna infrastruktura parkingowa jako wkład w adaptację do zmian klimatycznych
Przyjęcie nowej filozofii w budowaniu współczesnej infrastruktury parkingowej staje się koniecznością. W celu zwiększenia odporności na zmiany klimatu kluczowym działaniem jest także modernizacja istniejących, przestarzałych parkingów.
- Zazielenianie terenów i zmniejszanie poziomu zanieczyszczeń powietrza
Parkingi są integralną częścią miejskiego krajobrazu i z całą pewnością takową pozostaną. Konieczne w tym kontekście jest zatem optymalizowanie wykorzystania ich przestrzeni i ograniczanie zabudowywania terenów zielonych. Rezygnacja z nawierzchni utwardzonej zwiększa zadrzewienie, zmniejsza ilość nieprzepuszczalnych powierzchni, ułatwia proces oczyszczania wód opadowych i zmniejsza fragmentację przestrzeni przyrodniczej[5]. Rozwiązaniem istotnym z punktu widzenia adaptacji do zmieniających się warunków klimatu jest budowanie nowych parkingów z myślą o ratowaniu bioróżnorodności. Parkingi wielopoziomowe lub podziemne pozwalają zaoszczędzić teren na poziomie ulicy, który można zagospodarować, aby służył jako punkt zieleni miejskiej.
Wypadkową licznych starań, aby chronić środowisko, a zarazem najistotniejszym z działań samych w sobie podejmowanych w celu walki ze zmianami klimatycznymi, jest redukcja zanieczyszczeń powietrza. Skutkiem zazieleniania terenów jest zwiększona ilość roślinności, która oczyszcza powietrze z części CO2. Ponadto, niektóre gatunki kwiatów wykazują zwiększoną skuteczność w pochłanianiu toksyn z dymu papierosowego czy środków czyszczących, np. chryzantemy, bluszcz pospolity, palma bambusowa i dracena wonna. Jednym z podstawowych założeń nowoczesnych infrastruktur parkingowych jest zmniejszenie emisji spalin poprzez ograniczenie czasu dojazdu i poszukiwania wolnego miejsca parkingowego przez kierowców. Uwzględnienie w zagospodarowaniu przestrzeni ochrony istniejących terenów zielonych i tworzenie nowych nasadzeń to efektywne zabiegi stawiające na pierwszym miejscu ochronę środowiska i komfort oraz zdrowie człowieka.
- Ochrona przed wyspami ciepła i zwiększającym się zanieczyszczeniem wód
Ilość zieleni zwiększa też użycie do budowy nawierzchni parkingowych geokratki zamiast asfaltu. Mniejsza ilość betonu pozwala zmniejszyć ryzyko powstawania wysp ciepła (np. dzięki drzewom zapewniającym cień i chłód), roślinność pomaga oczyścić powietrze, a możliwość wsiąkania wody deszczowej minimalizuje zaburzenia gospodarki wodnej. Przykładowymi parkingami, które hołdują zasadzie „mniej asfaltu, więcej zieleni”, są m.in. współpracujące z firmą Naviparking parking P8 przy lotnisku w Gdańsku, parking Diza przy lotnisku Katowice Pyrzowice oraz parking Green Bis nieopodal lotniska w Krakowie. Dzięki jednemu rozwiązaniu twórcy infrastruktury parkingowej odpowiadają na trzy, powstałe w ostatnich latach, wyzwania klimatyczne.
Poprzez planowanie i wdrażanie nowych technologii przyczyniamy się do zwiększenia liczby zielonych terenów w mieście i zapobiegania rozrostowi wysp ciepła, których występowanie można przypisać, m.in., tradycyjnym parkingom. Dzięki firmom takim jak Naviparking mamy możliwość zmniejszania ilości zanieczyszczeń poprzez bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni parkingowych, wprowadzanie zielonych stref i wiele innych. Jednocześnie wpływa to także na dobrostan wód i szybciej postępującą ich regenerację – mówi współzałożyciel The Antifragility Institute.
Zapobieganie powstawaniu wysp ciepła jest możliwe również dzięki wykorzystaniu przyjaznych środowisku materiałów, które pozwalają zmniejszyć absorpcję ciepła. Przykładem wykorzystania takich surowców mogą być tzw. chłodne dachy, czyli dachy pokryte powłokami odpornymi na działanie temperatur, a przede wszystkim – obniżającymi temperaturę panującą w budynku. Powłoka zmniejsza ilość ciepła przenikającego do wnętrza, co zwiększa komfort osób w nim przebywających, prowadzi do redukcji poziomu zużycia energii, a także wydłuża żywotność konstrukcji dachu, który się nie przegrzewa. Inne rozwiązanie stanowi tzw. zielony dach, którego pokrycie umożliwia uprawę roślin. Takie rozwiązanie, poza spowolnieniem nagrzewania się dachu, zwiększa izolację akustyczną i termiczną oraz poprawia jakość powietrza w otoczeniu. Badanie przeprowadzone w 2020 roku w Szanghaju[6] wykazało, że w porównaniu ze zwykłym dachem chłodny dach zapewniał w lecie średni efekt chłodzenia o 3,3°C, a zielony dach – o 2,9°C. Średni poziom redukcji zużytej energii uzyskany dzięki wykorzystaniu chłodnego dachu wynosi od 15% do 35,7% w zależności od strefy klimatycznej[7]. Oba rozwiązania mogą stanowić szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku parkingów krytych oraz parkingów tworzonych w wielopoziomowych budynkach. Już nawet niewielkie obniżenie temperatury panującej w nagrzanym aucie, zmniejszenie poziomu hałasu wokół obszarów parkingowych, a także dodatkowa filtracja spalin oznaczałaby zwiększenie komfortu zarówno kierowców, jak i pozostałych mieszkańców miast, a przy tym – zmniejszenie kosztów utrzymania parkingu.
- Redukcja zużycia energii, kosztów operacyjnych i zanieczyszczenia światłem
Wśród wyzwań w sposobie funkcjonowania tradycyjnych, niecyfrowych parkingów wymienione zostały także nadmiarowe zużycie energii i wysokie koszty utrzymania. Przejście na odnawialne źródła energii jest procesem stopniowym, w wyniku czego główne źródło jej pozyskiwania nadal stanowią surowce kopalne. Najpopularniejszym sposobem modernizacji parkingów w celu redukcji kosztów jego utrzymania jest przejście na oświetlenie LED. Żarówki LED cechuje znacznie większa żywotność i odporność na warunki atmosferyczne niż tradycyjne świetlówki.
Nowoczesne oświetlenie to także minimalizacja ilości zanieczyszczenia świetlnego w miastach. Oświetlenie z fotoczujnikiem sprawia, że światło nie jest marnowane, a ponadto – nie przeszkadza mieszkańcom w nocnym wypoczynku. Dzięki zmniejszeniu poziomu oświetlenia możliwe jest uniknięcie zaburzeń rytmu dobowego zwierząt i roślin. Natomiast sposobem na całkowitą eliminację nadmiernego światła sztucznego w nocy jest budowa parkingów podziemnych (lub częściowo podziemnych), która pozwala istotnie zredukować negatywny wpływ światła na ekosystemy, samopoczucie ludzi, a także naukę. Współpracujące z firmą Naviparking cyfrowe obiekty takie jak parking Bulvary we Wrocławiu, parking w hotelu Noli Studios Mokotów czy w kompleksie GTC University Business Park Łódź stanowią gwarancję komfortu nie tylko dla kierowców, ale także dla mieszkańców okolicznych budynków.
Jednak to nie oświetlenie generuje największą oszczędność w zarządzaniu parkingami, lecz możliwość bezkontaktowej płatności oraz rezerwacji miejsca parkingowego online. Cyfryzacja parkingów, oferowana np. przez firmy takie jak Naviparking, to dla zarządców parkingów oszczędność kosztów i maksymalizacja zysków, a dla wszystkich zmotoryzowanych – oszczędność czasu oraz gwarancja bezcennego poczucia komfortu i wygody.
Nasz cyfrowy system pozwala na znaczące ograniczenie kosztów utrzymania parkingu dzięki nowoczesnym metodom płatności i rezerwacji online. Cyfryzacja umożliwia redukcję kosztów operacyjnych, eliminując potrzebę zatrudniania dodatkowego personelu oraz inwestowania w tradycyjną infrastrukturę, taką jak budki strażnicze i oświetlenie. Dodatkowo cyfryzacja przyczynia się do zmniejszenia zużycia energii, co generuje dalsze oszczędności – mówi Jacek Sikorski, dyrektor sprzedaży w Naviparking.
Należy zauważyć, że cyfryzacja parkingów przynosi korzyści nie tylko ich zarządcom, ale także zmotoryzowanym mieszkańcom.
Kierowcy korzystają z szybkich i wygodnych metod płatności za pośrednictwem smartfonów, oszczędzając czas i spalone paliwo, a to z kolei poprawia ogólne wrażenie z korzystania z parkingu. Ostatecznie nasze rozwiązanie optymalizuje koszty, poprawia wydajność oraz zapewnia komfort i wygodę wszystkim zainteresowanym stronom – podsumowuje.
- Odporność na zmiany klimatu
Istotnym elementem w kwestii adaptacji do zmian klimatycznych jest nie tylko spowolnienie ich postępu, ale także przygotowywanie się na ich możliwe skutki. Tworzenie infrastruktury odpornej na warunki klimatyczne oraz katastrofy naturalne jest kluczowe z ekonomicznego, ekologicznego i społecznego punktu widzenia. Parkingi wyposażone w systemy odprowadzania wody zmniejszają ryzyko negatywnych skutków obfitych deszczów. Zalanie parkingów obfituje w szereg problemów. W stojącej, ciepłej wodzie rozwijają się bakterie stanowiące zagrożenie dla zdrowia, osłabiony asfalt staje się podatny na pęknięcia, a zalane pojazdy nie nadają się do użytkowania (a często także naprawy). Usunięcie skutków nawałnic generuje ogromne koszty i trudności, którym zapobiec mogą skuteczne systemy odwadniające.
Inną katastrofą naturalną, na którą warto zwiększać odporność infrastruktur parkingowych, są trzęsienia ziemi. W Politechnice Krakowskiej opracowano technologię polimerowych złączy podatnych, która zabezpiecza budynki na wypadek zjawisk sejsmicznych, a także pozwala na wzmocnienie konstrukcji budynków, które uległy zniszczeniu. Działanie powyższej technologii w rozmowie dla Radia Kraków wyjaśnia prof. dr hab. inż. Arkadiusz Kwiecień, pracownik Katedry Mechaniki Budowli i Materiałów Wydziału Inżynierii Lądowej PK, zajmujący się budownictwem sejsmicznym:
Na terenach sejsmicznych potrzebujemy systemów, które przenoszą duże obciążenia i równocześnie duże deformacje, czyli odkształcenia, wszelkiego rodzaju przemieszczenia poziome. Jeśli konstrukcja potrafi lepiej przenieść przemieszczenia poziome, to tym samym rozprasza energię, która jest dostarczana do budynku i dzięki temu konstrukcji łatwiej przetrwać trzęsienie ziemi –tłumaczy ekspert dla Radia Kraków.
– Nasze rozwiązania są w stanie przenosić duże obciążenia i duże deformacje równocześnie, a także zabezpieczają oddziaływanie między sobą dwóch elementów konstrukcyjnych kruchych. Wykonanie między nimi złącza podatnego powoduje, że rozkładamy naprężenia na większą powierzchnię i pozwalamy im przetrwać większe obciążenia[8] – dodaje prof. dr hab. inż. Arkadiusz Kwiecień.
Wykorzystanie polimerowych złączy podatnych w budowie piętrowych parkingów na terenach sejsmicznych stanowiłoby próbę zwiększenia ich wytrzymałości na jedną z katastrof klimatycznych, zwiększając bezpieczeństwo zmotoryzowanych i zmniejszając koszty potencjalnych napraw.
- Ograniczenie zużycia zasobów
Co więcej, innowacyjne systemy parkingowe pozwalają na zmniejszenie zużycia zasobów fizycznych. Już sam brak biletomatów redukuje zużycie papieru (poprzez brak papierowych biletów i potwierdzeń transakcji) oraz metali i plastiku potrzebnych do wyprodukowania automatów[9].
W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów, które opierają się na papierowych biletach i potwierdzeniach wydawanych przez automaty biletowe, nowoczesne systemy eliminują konieczność stosowania fizycznych biletów – tłumaczy Jacek Sikorski z Naviparking
Efektywne wykorzystywanie zasobów staje się kluczowym elementem codziennych procesów przedsiębiorstw. Zrównoważone użytkowanie i ochrona np. zasobów wodnych i morskich to jeden z celów środowiskowych, które musi realizować przedsiębiorstwo, aby jego działalność została sklasyfikowana jako zrównoważona pod względem środowiskowym zgodnie z Taksonomią UE[10].
Jednak warto, żebyśmy pamiętali, że zasoby to nie tylko papier czy metal, ale także nieodnawialne źródła energii – dodaje szef sprzedaży. – Cyfrowe systemy parkingowe działają dzięki oprogramowaniu, czujnikom i kamerom. Komponenty te zużywają mniej energii w porównaniu do tradycyjnych systemów mechanicznych. Energooszczędne oświetlenie, zautomatyzowane punkty płatności i inteligentne czujniki dodatkowo optymalizują zużycie zasobów.
- Zrównoważone planowanie przestrzenne
Ostatnim, ale wcale nie mniej ważnym, aspektem, który z całą pewnością umożliwi sprawną adaptację do zmian klimatycznych, jest zintegrowane planowanie urbanistyczne. Oznacza ono włączenie projektów parkingów do ogólnych planów zagospodarowania przestrzennego miast. Skoordynowane wysiłki mogą zoptymalizować wykorzystanie gruntów, zmniejszyć odczuwalną temperaturę i wspomóc ogólny zrównoważony rozwój.
Wiele przedsiębiorstw, jeżeli chce udowodnić skuteczność swoich działań w mikroskali, powinno już teraz rozważyć przygotowanie w sposób sformalizowany specjalistycznego raportu o zrównoważonym rozwoju, który w jednoznaczny sposób potwierdzi lub sfalsyfikuje tezę o wymiernym wpływie firmy na środowisko i zrównoważony rozwój. Coraz więcej obserwujemy deklaracji, a niewiele z nich popartych jest niezależnymi raportami kompetentnych i kwalifikowanych osób. Z tym zjawiskiem spotykamy się szczególnie w Polsce, gdzie – przynajmniej w obszarze ESG – marketingowe deklaracje i frazesy są na porządku dziennym. Łatwiej jest postawić tabliczkę z napisem „zielony parking”, aniżeli wdrożyć system informatyczny do zarządzania powierzchniami, który rzeczywiście zoptymalizuje zielony rozwój – podsumowuje Piotr Welenc.
Korzyści klimatyczne, jakie zapewnia nowoczesna infrastruktura parkingowa
Rozwiązanie trudności tworzonych przez przestarzałą, niecyfrową infrastrukturę parkingową niewątpliwie odegra kluczową rolę w kształtowaniu zdrowia środowiskowego naszych miast. Przywracanie terenów zielonych, zapobieganie występowaniu wysp ciepła, zmniejszanie zanieczyszczeń powietrza i wód to kluczowe wytyczne w procesie adaptacji do coraz szybciej postępujących zmian klimatycznych.
Przedsiębiorstwa tworzące nowoczesną infrastrukturę parkingową według tzw. reguły pomocniczości pełnią funkcje pomocnicze wobec innych gałęzi gospodarki, np. role społeczne, biznesowe, koordynacyjne, komunikacyjne czy facylitacyjne. Zależą one od strategii przedsiębiorstwa, jego wielkości, struktury, zasięgu geograficznego, ale również profesjonalnego i komplementarnego podejścia do biznesu. Najpoważniejszą, a zarazem najtrudniejszą rolą – wpływającą na adaptację do zmian klimatycznych – jest rola edukacyjna i świadomościowa – podkreśla ekspert ESG.
Istotny wkład w ten proces wnoszą takie firmy jak Naviparking – spółki zajmujące się tworzeniem nowoczesnych, ekologicznych i zautomatyzowanych infrastruktur parkingowych. Bezdotykowa rezerwacja i płatność ogranicza zużycie zasobów poprzez uniknięcie konieczności pobrania wydrukowanego biletu z automatu. Cyfrowy system parkingowy wspiera także walkę z zanieczyszczeniem powietrza dzięki ograniczeniu czasu, jaki kierowcy spędzają na znalezieniu miejsca parkingowego i czekaniu w kolejce do opłacenia postoju. Optymalizując zarządzanie przestrzenią parkingową, firmy parkingowe mogą zmniejszyć natężenie ruchu, a tym samym ograniczyć emisję spalin. Ponadto, rozwiązania parkingowe przeciwdziałają utracie terenów zielonych poprzez wykorzystywanie istniejącej infrastruktury do maksimum, nie tylko w dni robocze. W wyniku podejmowania działań skoncentrowanych na obniżeniu temperatury nowoczesna infrastruktura parkingowa odgrywa kluczową rolę w łagodzeniu efektów UHI.
Nowoczesne parkingi tworzone są z myślą o odporności na zmiany klimatu i katastrofy ekologiczne. Cechuje je zwiększona wytrzymałość na trzęsienia ziemi, są także wyposażone w specjalne systemy odwadniające zapobiegające zalaniu, a co za tym idzie – olbrzymim kosztom związanym z naprawami. Dzięki podejściu do kwestii wytrzymałości jako zasadniczego wskaźnika zrównoważonego rozwoju parkingi mogą lepiej znosić zmienne warunki atmosferyczne i tym samym przyczynić się do realizacji celów zrównoważonego planowania przestrzennego miast.
Nowoczesne systemy parkingowe oferują wyjątkową możliwość ochrony klimatu i adaptacji do jego zmian. Integrując zrównoważone praktyki, takie jak wykorzystanie przepuszczalnych materiałów i efektywne zarządzanie przestrzenią, infrastruktura ta może zmniejszać częstotliwość występowania zjawiska miejskiej wyspy ciepła, ograniczać emisję zanieczyszczeń i zwiększać ogólną odporność struktur miejskich na katastrofy klimatyczne. Wraz z ewolucją miast priorytetowe traktowanie rozwiązań parkingowych przyjaznych dla klimatu staje się niezbędne do tworzenia bardziej ekologicznych i bezpiecznych środowisk miejskich.
Joanna Nowak
Naviparking
[1] Semeraro, T., Scarano, A., Buccolieri, R., Santino, A., & Aarrevaara, E. (2021). Planning of urban green spaces: An ecological perspective on human benefits. Land, 10(2), 105.
[2]Sachindra, D. A., Ullah, S., Zaborski, P., Nowosad, M., Dobek, M. (2022). Temperature and urban heat island effect in Lublin city in Poland under changing climate. Theoretical and Applied Climatology, 151(1), 667-690.
[3] Ledvance. (2015). Parkingi Contipark | LEDVANCE. Ledvance. https://www.ledvance.pl/profesjonalista/rozwiazania-oswietleniowe/projekty-oswietleniowe/parkingi-contipark. [dostęp: 11.07.2024]
[4] Deng, Y. (2020). Low-cost adsorbents for urban stormwater pollution control. Frontiers of Environmental Science & Engineering, 14, 1-8.
[5] Croeser, T., Garrard, G. E., Visintin, C., Kirk, H., Ossola, A., Furlong, C., Clements, R., Butt, A., Taylor, E., Bekessy, S. A. (2022). Finding space for nature in cities: the considerable potential of redundant car parking. npj Urban Sustainability, 2(1), 27.
[6] He, Y., Yu, H., Ozaki, A., Dong, N. (2020). Thermal and energy performance of green roof and cool roof: A comparison study in Shanghai area. Journal of Cleaner Production, 267, 122-205.
[7] Rawat, M., Singh, R. N. (2022). A study on the comparative review of cool roof thermal performance in various regions. Energy and Built Environment, 3(3), 327-347.
[8] Bańka, J. (2023). Naukowcy z PK oferują Turcji pomoc w zabezpieczaniu budynków, które przetrwały trzęsienie ziemi. Radio Kraków. https://www.radiokrakow.pl/audycje/naukowcy-z-pk-oferuja-turcji-pomoc-w-zabezpieczaniu-budynkow-ktore-przetrwaly-trzesienie-ziemi. [dostęp: 11.07.2024]
[9] Nizio, P. (2024). Jak nowoczesne systemy parkingowe przyczyniają się do ochrony środowiska. ParkCash. https://parkcash.io/jak-nowoczesne-systemy-parkingowe-przyczyniaja-sie-do-ochrony-srodowiska-126-1. [dostęp: 11.07.2024]
[10] EBOR, GPW, Steward Redqueen. (2023). Wytyczne do raportowania ESG. Przewodnik dla spółek.