Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, firmy myślą o oszczędnościach i zwiększaniu korzyści dla środowiska. Jednak koncepcja ESG wykracza poza sferę biznesową i środowiskową. Równie istotny jest komponent społeczny obejmujący integrację, dostępność i dobrobyt. Jeden z jego nieodłącznych obszarów tworzą parkingi.
Kiedy myślimy o cyfryzacji usług i infrastruktury, główny nacisk kładziemy często na redukcję kosztów operacyjnych i zwiększenie korzyści dla środowiska. Firmy koncentrują się na wydajności i zrównoważonym rozwoju, dążąc do zmniejszenia wydatków przy jednoczesnym pozytywnym wpływie na otoczenie. Jednak koncepcja ESG wykracza poza sferę biznesową i środowiskową. Społeczny komponent, obejmujący takie aspekty jak integracja, dostępność i dobrobyt, jest równie istotny. Jeden z jego nieodłącznych obszarów tworzą parkingi. Nadając priorytet ich dostępności, możemy sprawić, że parkingi będą nie tylko bardziej zrównoważone, funkcjonalne i w pełni wykorzystywane, ale staną się także odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stoją osoby niepełnosprawne.
Dostępność parkingów ma kluczowe znaczenie dla procesu tworzenia społeczności inkluzywnych, które zaspokajają potrzeby wszystkich, niezależnie od ich sprawności fizycznej. Dla niepełnosprawnych dostępny parking to nie tylko wygoda – ale konieczność. Dobrze zaprojektowane parkingi umożliwiają osobom niepełnosprawnym, starszym lub schorowanym łatwiejsze poruszanie się w przestrzeni publicznej. Takie dostosowania wykraczają jednak poza zgodność z przepisami i regulacjami. Są przykładem zaangażowania społeczeństwa w działania na rzecz szerzenia równości i tworzenia miast w duchu smart city.
Parkowanie pojazdu przez osoby niepełnosprawne często wiąże się z licznymi wyzwaniami. Niedogodna lokalizacja i mała liczba miejsc parkingowych o odpowiednich wymiarach, niewystarczające oznakowanie i brak ramp krawężnikowych sprawiają, że parkowanie lub opuszczenie parkingu staje się stresującym doświadczeniem dla tych, którzy na tych udogodnieniach polegają[1]. Ponadto złożoność systemów parkingowych, a wśród nich parkomatów, które nie posiadają trybu dostępności, może dodatkowo wprowadzać osoby niepełnosprawne w poczucie izolacji i wykluczenia. Wyzwania te podkreślają pilną potrzebę dostarczenia kompleksowych rozwiązań, które uwzględniają różnorodne potrzeby każdego użytkownika i sprawiają, że przestrzenie publiczne stają się dostępne dla wszystkich.
Uwzględnienie celów społecznych ESG w procesie projektowania i unowocześniania parkingów to skuteczny sposób na sprostanie tym wyzwaniom. Koncentrując się na dostępności, firmy mogą poprawić jakość życia wszystkich mieszkańców miast, w tym osób niepełnosprawnych. Nowoczesne osiągnięcia technologiczne oferują innowacyjne rozwiązania, dzięki którym parkingi mogą stać się nie tylko bardziej ekologiczne, ale także powszechnie dostępne.
Jak dokładnie wygląda innowacyjny, dostępny parking? W jaki sposób nowoczesne technologie przekształcają te przestrzenie, aby zaspokoić potrzeby wszystkich użytkowników, jednocześnie spełniając cele ESG? Przyjrzyjmy się technicznym aspektom nowoczesnych rozwiązań parkingowych.
Cyfryzacja, czyli innowacyjność nowych systemów parkingowych
W obecnych czasach trudno mówić o dostępności i innowacyjności, pomijając zagadnienie technologii. Cyfryzacja to wieloaspektowy proces obejmujący różne dziedziny, w tym opiekę zdrowotną, handel czy transport. Jest to stopniowe działanie, które na celu ma optymalizację procesów, zwiększenie wydajności i uczynienie usług bardziej dostępnymi i przyjaznymi dla użytkownika. Wykorzystując najnowocześniejsze technologie, przedsiębiorstwa mogą usprawnić operacje, obniżyć koszty i poprawić ogólne wrażenia klientów, co czyni je idealnym rozwiązaniem współczesnych wyzwań.
Jednym z istotnych obszarów, na który cyfryzacja wywiera znaczący wpływ, są systemy parkingowe. Wprowadzenie czujników i rozwiązań działających w technologii IoT zrewolucjonizowało sposób, w jaki zarządzamy i korzystamy z miejsc parkingowych. Innowacje te nie tylko zmniejszają negatywny wpływ na środowisko, ale także odgrywają kluczową rolę w zwiększaniu dostępności parkingów i tworzeniu środowisk inkluzywnych.
– Z perspektywy osób o ograniczonej ruchowości samochód stanowi najczęściej najwygodniejszy środek transportu. Jeśli polityka parkingowa w mieście jest prowadzona w sposób niezapewniający dostatecznej ilości dostępnych miejsc parkingowych, wtedy kierowcy nierzadko całkowicie rezygnują z rozpoczęcia podróży – zwraca uwagę Jakub Kompa, prezes stowarzyszenia Lepszy Służewiec i współzałożyciel firmy Citysense, której celem jest wspieranie deweloperów w dialogu z mieszkańcami. – Kluczowe jest, aby ta grupa uczestników ruchu drogowego mogła bez przeszkód znaleźć miejsce do zaparkowania – dodaje.
Działające przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji nowoczesne systemy mogą analizować poziomy zajętości obiektów i przewidywać ich przyszłe obłożenie, pozwalając tym samym właścicielom obiektów na podjęcie decyzji o monetyzacji niewykorzystanych miejsc na podstawie danych. Przykład takiego systemu stanowi oprogramowanie Naviparking Manager, które pozwala na zarządzanie zasobami parkingowymi oraz generowanie raportów i analiz. Aplikacje mobilne, takie jak Navipay, oferują kierowcom możliwość uiszczenia płatności za postój w sposób bezdotykowy, a portale rezerwacyjne, takie jak cyfrowyparking.pl, pozwalają na zarezerwowanie i opłacenie miejsca z wyprzedzeniem. Takie rozwiązania minimalizują konieczność krążenia po parkingu w celu znalezienia wolnego miejsca oraz zmniejszają ryzyko tworzenia się przy wyjeździe kolejki kierowców czekających, aby opłacić postój.
– Nowoczesne parkingi, zwłaszcza te zlokalizowane wokół miejsc lokalnej aktywności mieszkańców, mogą pełnić funkcję integrującą dzięki umożliwieniu wygodnej komunikacji. Dodatkowo aplikacje, które pozwalają na zarezerwowanie miejsca, stanowią udogodnienie dla niepełnosprawnych, chorych czy starszych kierowców lub pasażerów, ponieważ ograniczają stres związany z niepewnością co do tego, czy wolne miejsce w ogóle się znajdzie. Ponadto skracają czas potrzebny na jego znalezienie, co z kolei ogranicza ruch aut i emisję zanieczyszczeń – tłumaczy Jakub Kompa.
Omawiane systemy pozwalają na wspomnianą monetyzację niewykorzystanych miejsc, a tym samym – otwarcie parkingów na klientów z zewnątrz, czego bezpośrednim rezultatem jest zwiększenie dostępności miejsc. Korporacyjne parkingi, które po godzinach pracy przedsiębiorstwa umożliwiają zaparkowanie mieszkańcom poszukującym postoju w pobliżu, sprawiają, że parking przyczynia się do realizacji społecznych celów ESG przez daną firmę, a także staje się dodatkowym źródłem dochodu. A to właśnie koszty związane z zakupem systemu parkingowego wskazuje Jakub Kompa jako jeden z powodów niskiej liczby wdrożeń nowoczesnych systemów parkingowych.
– Z perspektywy inwestorów parkingi nie generują przychodów. Bywa, że sam parking jest wykorzystywany przez najemców w mniej niż połowie. Na warszawskim Służewcu w jednej z inwestycji biurowych sama zmiana systemu działania szlabanów i obsługi miejsc parkingowych pozwoliła kilkukrotnie zmniejszyć ruch generowany przy wjazdach, a co się z tym wiąże – korki wokół budynku. Barierą jest więc brak świadomości wpływu dobrego systemu na wygodę użytkowników oraz wybieranie tańszych, niekoniecznie optymalnych rozwiązań – tłumaczy ekspert. – Problem stanowi także brak ujednolicenia systemów i standardów obsługi danych. Wiele inwestycji współpracuje z operatorami systemów smart-building, których element stanowią inteligentne rozwiązania parkingowe. W przypadku zakupu całego systemu do zarządzania budynkiem niekiedy nie bierze się pod uwagę jakości poszczególnych elementów, ponieważ ważniejsze jest to, żeby rozwiązania dobrze ze sobą współpracowały i były optymalne kosztowo.
Zatem wniosek poniekąd nasuwa się sam: jednym z czołowych powodów niskiej dostępności miejsc parkingowych jest niewiedza przedsiębiorców i zarządców o znaczeniu komfortu i łatwości użytkowania parkingu. Zwiększenie dostępności parkingu ma zasadniczy wpływ na sposób i częstotliwość, z jaką kierowcy korzystają z danego obiektu.
Inkluzja społeczna. Jak obiekty parkingowe mogą promować równość?
Innowacyjne rozwiązania parkingowe pozwalają na zwiększanie dostępności obiektów, promując równość i pomagając firmom dostosować się do celów społecznych ESG. Nowoczesne technologie umożliwiają szczegółową analizę rzeczywistego wykorzystania i zapotrzebowania na miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych, a także ograniczenie przypadków niewłaściwego wykorzystania stanowisk parkingowych dla osób niepełnosprawnych przez osoby nieupoważnione[2]. Wgląd w zebrane dane ułatwia planowanie przestrzeni i pozwala na bardziej świadomą alokację zasobów, zapewniając, że liczba dostępnych miejsc parkingowych spełnia rzeczywiste potrzeby społeczności.
Co więcej, również wprowadzenie systemów rezerwacji i zamiana biletów papierowych na cyfrowe odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu dostępności parkingów. Możliwość zarezerwowania miejsca parkingowego z wyprzedzeniem i wytyczenia trasy dojazdu zapewnia użytkownikom spokój i wygodę, eliminując stres związany z poszukiwaniem wolnego miejsca. Cyfrowe bilety usprawniają wyjazd z parkingu, pozwalając użytkownikom ominąć tradycyjne parkometry i uniknąć niepotrzebnego wysiłku fizycznego. Opcje płatności mobilnych uzupełniają te funkcje, pozwalając na uiszczenie opłaty bezpośrednio ze smartfona.
W kwestii aplikacji mobilnych i webowych należy wspomnieć także o ich interfejsie. Powinien być on intuicyjny, umożliwiając użytkownikom o różnych umiejętnościach płynną nawigację, a także posiadać opcję zwiększenie kontrastu, aby zwiększyć czytelność. Także polecenia głosowe mogą pomóc użytkownikom mniej obeznanym z technologią czerpać z niej korzyści. Navipay oraz cyfrowyparking.pl od firmy Naviparking stanowią przykład aplikacji przystępnych i łatwych w obsłudze, dzięki czemu mogą z niej korzystać użytkownicy z różnych grup wiekowych.
Aby upewnić się, że aplikacja promuje równość i spełnia kryteria dostępności, konieczne jest systematyczne zbieranie opinii wśród zróżnicowanych grup użytkowników. W ten sposób jej twórcy mogą zidentyfikować potencjalne bariery i wprowadzić niezbędne ulepszenia.
Pochylając się nad zagadnieniem dostępności parkingów, należy zauważyć, że z problemami parkingowymi mierzą się nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie pojazdów. Inteligentne rozwiązania parkingowe pozwalają kierowcom na rezerwację miejsca parkingowego zlokalizowanego najbliżej celu podróży, na przykład wejścia do placówki medycznej, zmniejszając obciążenie fizyczne pasażerów z niepełnosprawnością ruchową lub osób starszych. Z kolei korzystanie z nawigacji skraca czas przejazdu, czyli czas, który w niewygodnej pozycji muszą spędzić pasażerowie. W ten sposób systemy parkingowe nie tylko pomagają promować równość, ale też poprawiają ogólne doświadczenie korzystania z parkingu przez wszystkich jego użytkowników.
O tym, jak nowoczesne systemy parkingowe zwiększają dostępność parkingów, mówi Haneen Yehya, Head of Customer Care dla krajów Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej w Naviparking:
– Nowoczesne systemy parkingowe ułatwiają parkowanie wszystkim, zwłaszcza osobom niepełnosprawnym, starszym lub cierpiącym na określone schorzenia. Automatyczny wjazd i wyjazd za pomocą systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych wraz z aplikacjami parkingowymi, które wskazują dostępne miejsca, oszczędza potrzebny czas i wysiłek – tłumaczy. – Możliwość dokonywania płatności za pomocą aplikacji, na przykład poprzez skanowanie kodu QR, oraz istnienie systemów rezerwacji online czynią parkowanie jeszcze bardziej dostępnym, sprawiając, że kierowcy wiedzą dokładnie, gdzie mogą zaparkować, bez konieczności długiego szukania miejsca.
Kierowniczka działu obsługi klienta podkreśla znaczenie, jakie mają bezdotykowe rozwiązania parkingowe w tworzeniu inkluzywnych społeczności.
– Bezdotykowe parkowanie usuwa fizyczne bariery, eliminując potrzebę posiadania biletów oraz gotówki lub korzystania z kiosków. Takie rozwiązania jak płatności i rezerwacje online zapewniają płynne i bezstresowe doświadczenie, szczególnie dla osób z trudnościami w poruszaniu się – podkreśla Haneen Yehya. – Tworzą bezpieczniejsze środowisko dla osób ze zróżnicowanymi problemami zdrowotnymi, minimalizując konieczność bezpośrednich interakcji.
Eliminowanie barier napotykanych przez osoby niepełnosprawne lub schorowane poprzez przemyślany projekt i technologię nie tylko pozwala na zwiększenie dostępności parkingów, ale także wspiera proces budowania poczucia wspólnoty i równości. Dążenie do tworzenia bardziej dostępnych przestrzeni miejskich przyczynia się do poprawy jakości życia dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od ich fizycznych możliwości
Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie jako przykład dostępnego parkingu
Przykład nowoczesnego systemu parkingowego, który spełnia oczekiwania zróżnicowanych grup użytkowników, stanowi cyfrowy parking Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie. Aplikacja Navipay umożliwia rezerwację miejsca parkingowego oraz pozwala na sprawne przejście do nawigacji, w której od razu pojawia się uzupełniona lokalizacja parkingu. Navipay to nie tylko możliwość rezerwacji miejsca przed przyjazdem – to także narzędzie, które pozwala kierowcom na zeskanowanie pobranego przy wjeździe biletu, a następnie opłacenie postoju przy wyjeździe.
Przeprowadzona przez Naviparking cyfryzacja parkingu pozwoliła na skrócenie czasu potrzebnego na znalezienie wolnego miejsca, a także ograniczyła konieczność oczekiwania w kolejce, aby opłacić postój. W ten sposób korzystanie z parkingu stało się dla kierowców i ich pasażerów mniej stresogenne oraz obciążające fizycznie.
Przykład Centrum Zdrowia Dziecka wskazuje na istniejące zapotrzebowanie na cyfrowe rozwiązania na parkingach placówek medycznych. Seniorzy oraz osoby niepełnosprawne stanowią znaczącą część osób odwiedzających obiekty służby zdrowia, a dojazd na parking, znalezienie na nim wolnego miejsca i pokonanie jego terenu w drodze do wejścia stanowią integralną część wizyty w przychodni. Zadbanie o ten aspekt umożliwiają nowoczesne, cyfrowe rozwiązania, a ich zalety można mnożyć – od społecznych korzyści, przez finansowe oszczędności, do minimalizacji negatywnego wpływu parkingów na środowisko. W ten sposób cyfryzacja parkingów pozwala realizować cele we wszystkich głównych komponentach ESG.
Wyzwania, przed którymi codziennie stają kierowcy i ich pasażerowie, a zwłaszcza osoby starsze lub z niepełnosprawnością, podkreślają pilną potrzebę nowego, innowacyjnego spojrzenia na obiekty parkingowe. W miarę postępu transformacji cyfrowej konieczne staje się projektowanie i wdrażanie rozwiązań parkingowych, które zaspokajają różnorodne potrzeby każdego użytkownika. Modernizując infrastrukturę parkingową, przedsiębiorstwa realizują społeczne cele ESG, równocześnie promując równość i łatwość dostępu dla wszystkich. Nacisk kładziony na poprawę dostępności parkingów, zwłaszcza w pobliżu placówek medycznych, stanowi kluczowy element działań wspierających osoby niepełnosprawne i ich opiekunów. Nadając priorytet aspektowi dostępności w planowaniu przestrzeni miejskich, zyskujemy pewność, że pozwolą one stworzyć integracyjne i inkluzywne środowiska.
Joanna Nowak
Aby dowiedzieć się więcej na temat cyfrowych parkingów, wejdź na naviparking.com oraz cyfrowyparking.pl.
[1] Prandi, C., Barricelli, B. R., Mirri, S., & Fogli, D. (2023). Accessible wayfinding and navigation: a systematic mapping study. Universal Access in the Information Society, 1-28.
[2] Gining, R. A. J. M., Fauzi, S. M., Hadi, A. F. A., Razak, M. Z. A., & Jamaluddin, M. N. F. (2018). Design and development of disabled parking system for smart city. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1019, No. 1, p. 012016). IOP Publishing.