Zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych, w tym pochodzącej z biopaliw w transporcie do 14,9 proc. w 2030 r. przewiduje przyjęty we wtorek przez rząd projekt zmiany ustawy o biopaliwach.
Projekt ustala też cele pośrednie, przewidując, że tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), czyli minimalny udział energii pochodzącej z OZE w transporcie ma wynieść w 2025 r. 9,2 proc., a w latach 2026-2029 – 10 proc. NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
Zgodnie z ustawą realizacja celu OZE jest osiągana przy wykorzystaniu biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości oraz z odnawialnej energii elektrycznej.
Przyjęty przez rząd projekt uzupełnia ten katalog m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł też być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG do napędu pojazdów.
Projekt przewiduje, że przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.(PAP)