Na budowę ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, niezbędne sieci elektroenergetyczne oraz wsparcie zakupu zeroemisyjnych ciężarówek przeznaczonych zostanie 6 mld zł – poinformował w poniedziałek wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta. Pierwsze nabory już w marcu – dodał.
Jak poinformowano na konferencji prasowej z końcem marca ruszą nabory w dwóch programach, które finansowane będą przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ze środków Funduszu modernizacyjnego. Jeden dotyczy wsparcia budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego; drugi – budowy lub rozbudowy sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania dużych mocy. W drugim kwartale br. ma ruszyć nabór w trzecim programie, który dotyczyć będzie wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3.
Wiceminister klimatu i środowiska podkreślił, że programy te mają przyczynić się m.in. do poprawy jakości powietrza, ale również do wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców. Prezes NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak wyjaśniła, że budżet każdego z tych trzech programów to 2 mld zł.
Bolesta poinformował ponadto, że w ciągu miesiąca od startu programu dopłat do zakupu aut elektrycznych „NaszEauto” złożono 1322 wnioski na ponad 39 mln zł.
„Tempo napływu wniosków jest szybsze niż w “Moim elektryku” – podkreślił przedstawiciel MKiŚ.
Bolesta dodał, że 126 wniosków złożyli beneficjenci posiadający kartę dużej rodziny, a 225 wniosków dotyczyło osób mających niższy dochód. Poinformował, że dzięki programowi udało się zezłomować 186 samochodów spalinowych.
Budżet programu „NaszEauto” wynosi 1,6 mld zł, a środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO). (PAP)