Orlen we współpracy z Horus Energia opracował innowacyjną technologię Multifuel, która umożliwia produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki. Koncern poinformował we wtorek, że wraz ze swoim partnerem wystąpił o ochronę patentową wynalazku.
W ramach umowy zawartej przez Orlen z Horus Energia spółka wprowadziła do swojej oferty produkty wyposażone w technologię Multifuel, które mają zastosowanie w nowych i już istniejących instalacjach energetyki rozproszonej. “Dzięki temu możliwa jest ich dekarbonizacja poprzez stopniowe przestawienie na zasilanie gazami alternatywnymi” – wyjaśnił koncern.
Informując we wtorek o innowacyjnej technologii, Orlen poinformował, że jako pierwszy na świecie komercjalizuje innowacyjną technologię, która umożliwia produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki w dowolnych proporcjach i w pełni zautomatyzowanym procesie. Koncern dodał, że wraz ze swoim partnerem wystąpił o ochronę patentową wynalazku i zgłosił system Multifuel do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej, a także do jego europejskiego odpowiednika – EPO.
“Opracowaliśmy, przetestowaliśmy, a teraz rozpoczynamy wdrażanie i komercjalizację unikalnego na skalę światową systemu wielopaliwowego Multifuel” – poinformował dyrektor biura rozwoju i wdrożeń technologii gazowych Orlen Tomasz Jarmicki, cytowany w komunikacie.
Zwrócił uwagę, że zastosowanie nowego systemu umożliwia produkcję energii z nisko i zeroemisyjnych źródeł, takich jak gaz ziemny i wodór, w zależności od ich dostępności.
“Nasze rozwiązanie to ważny krok w transformacji energetycznej, przybliżający nas do osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 r. Multifuel od początku rozwijaliśmy z myślą o szerokim zastosowaniu w przemyśle, by wspierać w ten sposób dekarbonizację polskiej gospodarki” – dodał Jarmicki.
Orlen ocenił, że system Multifuel przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w przemyśle, przyczyniając się do redukcji emisji CO2 w tym sektorze. “Jego biznesowe zastosowanie sprzyja łagodnej transformacji energetycznej, pozostawiając użytkownikom elastyczność w doborze wykorzystywanych źródeł energii” – zaznaczył koncern. Według niego technologia ta może być wykorzystywana w nowych oraz już pracujących jednostkach wytwórczych, zwiększając sprawność produkcji energii elektrycznej nawet o 5 proc.
Jak wyjaśnił Orlen, system Multifuel to “nakładka na silnik gazowy dużej mocy, od 300 kWel do 2 MWel, która może być stosowana w wielu gałęziach przemysłu, m.in. w energetyce, w tym w hubach energetycznych, klastrach energii, czy jako stabilizacja Krajowego Systemu Energetycznego”. Technologia ta znajduje zastosowanie także w procesach ładowania samochodów elektrycznych na stacjach. Ponadto może być wykorzystywana w wielkoskalowym budownictwie wielorodzinnym, w galeriach handlowych, czy obiektach użyteczności publicznej, wymagających zapewnienia stałych dostaw energii elektrycznej lub rezerwowego źródła prądu.
“W technologii Multifuel gaz ziemny, wodór i ich dowolne mieszanki są dostarczane do silnika gazowego poprzez dwa niezależne układy zintegrowane z systemem sterowania i kontroli. Dzięki nim można dowolnie, w czasie pracy jednostki, zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku” – podkreślił koncern. Jak dodał, dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika. Testy wykazały bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru oraz gazu ziemnego w procesach energetycznych.
Orlen i jego spółki zależne to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR. (PAP)