Europejski Bank Inwestycyjny zaakceptował przekazanie 10 mld zł na wsparcie transformacji energetycznej Polski. To największa dotąd transza z Funduszu Modernizacyjnego na projekty w zakresie zielonej transformacji.
Pieniądze, pochodzące ze sprzedaży praw do emisji CO2, zostaną przeznaczona na cztery programy priorytetowe przygotowane przez Narodowy Funduszu Ochrony Srodowiska i Gospodarki Wodnej:
- Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej (ponad 4 mld zł)
Celem programu jest poprawa stabilności pracy Krajowej Sieci Energetycznej (KSE) oraz bezpieczeństwa energetycznego kraju, poprzez wsparcie budowy magazynów energii elektrycznej o mocy nie mniejszej niż 2 MW oraz pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej i przesyłowej na wszystkich poziomach napięcia. Dofinansowanie przewidziano w formie dotacji od 45% do 65 % całkowitych kosztów inwestycji – w zależności od wielkości podmiotu ubiegającego się o wsparcie – oraz pożyczki do 100% kosztów kwalifikowanych. Beneficjenci to przedsiębiorcy z wyłączeniem podmiotów sektora finansowego.
- Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy (2 mld zł)
Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych, MOP na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza. Dofinansowanie zaprojektowano w formie dotacji do 100 % kosztów kwalifikowanych. Beneficjenci to Operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD) – operatorzy systemu dystrybucyjnego.
- Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 (2 mld zł)
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza, poprzez dofinansowanie inwestycji, polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. W ramach tej inicjatywy wspierany będzie zakup lub leasing ciężarowych pojazdów zeroemisyjnych. Wysokość wsparcia będzie uzależniona od rodzaju podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, kategorii pojazdu oraz wysokości dopuszczalnej pomocy publicznej. Przewidziano dofinansowanie do 400 tys. zł – dla pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 oraz maksymalnie do 750 tys. zł – dla pojazdów kategorii N3, lecz nie więcej niż 30-60% kosztów kwalifikowanych w obu kategoriach.
- Energia dla wsi – zwiększenie budżetu o 2 mld zł
Kontynuacja już istniejącego programu, z planowanym zwiększeniem budżetu do 3 mld zł, w tym 1 mld zł dla zwrotnych form dofinansowania oraz 2 mld zł dla bezzwrotnych form dofinansowania (dotacji). Beneficjenci programu to spółdzielnie energetyczne lub jej członkowie oraz rolnicy, którzy będą mogli się ubiegać się o dofinansowanie instalacji odnawialnych źródeł energii wraz z magazynami energii zlokalizowanymi na terenie gmin wiejskich i wiejsko-miejskich. Intensywność dofinansowania uzależniona będzie m.in. od rodzaju podmiotu ubiegającego się o wsparcie, rodzaju instalacji OZE i jej mocy.
O decyzji EBI poinformowały na konferencji prasowej minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz prezeska NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.
To największa transza środków, jaką zatwierdził nam dotychczas Europejski Bank Inwestycyjny. Fundusze, które otrzymujemy ze sprzedaży praw do emisji dwutlenku węgla, przeznaczamy na zieloną transformację w Polsce, w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. Nowe programy przeszły konsultacje, działamy w sposób transparentny i wsłuchujemy się w głosy naszych interesariuszy. Naszą misją jest wydawanie tych środków w sposób efektywny, by przyniosły jak największy efekt ekonomiczny i ekologiczny, z korzyścią dla całego społeczeństwa – podkreśliła szefowa NFOŚiGW
Szczegółowe informacje o nowych programach mają zostać zamieszczone wkrótce na stronach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.