Orlen uruchomił w Poznaniu swoją pierwszą w Polsce, ogólnodostępną, całodobową stację wodorową dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Obiekt będzie zasilał flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.
Stacja w Poznaniu jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”.
– Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych to jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy ORLEN. Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony, odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności, a z drugiej ważnym elementem realizacji celów strategicznych Spółki. Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 milionów kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton CO2 – mówi Artur Osuchowski, Członek Zarządu ORLEN ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.
Stacja wodorowa w Poznaniu powstała na terenie stacji paliw ORLEN przy ul. Warszawskiej 231, w pobliżu pętli tramwajowej Miłostowo. Działa przez całą dobę i jest ogólnodostępna, co oznacza, że z możliwości tankowania mogą korzystać nie tylko autobusy MPK Poznań, ale też wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych wodorem.
Dla kierowców przygotowano trzy dystrybutory. Dwa o ciśnieniu 350 bar służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, zaś kolejny, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. Cały proces zatankowania autobusu trwa około 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi blisko 30 kg, co umożliwia przejechanie prawie 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, zajmuje 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do przejechania około 600 km.
Stacja wodorowa w stolicy Wielkopolski jest drugim tego typu obiektem Orlenu w Polsce. W czerwcu ubiegłego roku pilotażową stację uruchomiono na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka w Krakowie. Jeszcze w tym roku wodór do pojazdów zatankować będzie można w następnej lokalizacji w Katowicach. Kolejnej stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Obiekty powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland.
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje uruchomić sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór trafi do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.