Przedmiotem działalności agencji ratingowych ESG, podobnie jak klasycznych agencji ratingowych, jest ułatwienie podjęcia decyzji inwestycyjnej. O ile w przypadku klasycznych agencji (Fitch, S&P, Moody’s) podstawą oceny jest wiarygodność kredytowa przedsiębiorstwa, to w przypadku agencji ESG kluczowe jest realizowanie celów w obszarze środowiska (E), społeczeństwa (S) i ładu korporacyjnego (G).
Ze względu na fakt, że analiza ESG jest stosunkowo młodą dziedziną, kryteria oceny przez agencje ratingowe ESG podlegają ciągłej ewolucji. Na rynku działa obecnie 8 dużych agencji, które analizują od 4 tys. do 20 tys. firm. Próbę porównania i oceny samych agencji podjęto w raporcie Rating the Raters, który miał na celu przedstawienie ewolucji agencji od roku 2008 do 2018 oraz wskazanie wyzwań, przed którymi obecnie stoją.
Oceny polskich spółek notowanych na GPW wg agencji Sustainalytics