Czynnik społeczny w ramach kryteriów ESG obejmuje m.in.:
- ochronę konsumentów,
- prawa człowieka,
- standardy zatrudnienia i bezpieczeństwo pracy,
- wpływ wywierany na społeczeństwo.
Wpływ czynnika społecznego na wyniki przedsiębiorstwa można rozpatrywać na trzech podstawowych polach:
- Relacje biznesowe – brak uprzedzeń społecznych i partnerskie traktowanie pozwala rozwinąć współpracę z innymi przedsiębiorstwami oraz pomagają w ekspansji na rynki zagraniczne.
- Relacje z klientami – dbałość o jakość produktu, zadowolenie klienta oraz świadomość przestrzegania przez firmę norm społecznych przyczynia się do budowania lojalności i pozytywnie wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.
- Relacje z pracownikami – przestrzeganie praw pracowniczych, godziwe wynagradzanie oraz dbałość o dialog buduje reputację firmy jako dobrego pracodawcy, co przyciąga specjalistów z rynku. Łagodzi również napięcia w strukturze przedsiębiorstwa i zmniejsza ryzyko utraty wartościowych pracowników.